Slider
חברת אבטחה, חברת שמירה, מוקד ומערכות מיגון, שירותי ניקיון  - צוות 3
חברת אבטחה, חברת שמירה, מוקד ומערכות מיגון, שירותי ניקיון  - צוות 3
מאמרים מקצועיים

המהפכה בענף השמירה והניקיון ומשמעותה בשבילכם


עודכן ב
בשנתיים האחרונות נכנסו לתוקפם מספר חוקים וצווים המשפרים משמעותית את מעמדם של עובדי הקבלן בישראל וצפויים לשנות את שוק העבודה בצורה דרמטית. בעוד שמעסיקים רבים אינם מרוצים מן השינוי, אחרים דווקא מברכים עליו. אז מה השינוי ומי המרוויחים והמפסידים ממנו?

מאז קיץ המחאה ב-2011 דברים החלו להשתנות. אולי אלה לא היו השינויים המידיים שהציבור אוהב לראות, אבל במבט לאחור, ניכר כי הם רבים ודרמטיים. אחד מן השינויים החשובים, נוגע למעמדם של עובדי הקבלן בישראל. דווקא ב-2014, אחת מן השנים המורכבות ביותר שידענו בעת האחרונה, נכנסו לתוקף מספר חוקים וצווי הרחבה שאת תוצאותיהם נחוש כבר בעתיד הקרוב. כל השינויים מעידים על מגמה מבורכת – הגם שהיא מגיעה באיחור ניכר – של הסדרת נושא ההעסקה הקבלנית וסיום ההתפשרות על זכויותיהם.

 

העסקה קבלנית – מודל לגיטימי או עבדות מודרנית?

ענף ההעסקה הקבלנית הוא מן הפורחים בשוק העבודה בעולם המערבי, ב-20 השנה האחרונות. בדומה לעולם, גם בישראל מודל העסקה זה זכה לפופולריות, אך האופן בו הוא אומץ בארץ מרשים במיוחד ובייחוד בתחומים כגון ניקיון, שמירה ואבטחה. מלבד תחומים אלה החלו לצמוח בשוק חברות המספקות עובדי קבלן בחינוך, מחשבים, טכנאים, מוקדי שירות ומכירות ועוד. לחלק מן המעסיקים וחברות הקבלן העסקה הייתה משתלמת, לעובדים קצת פחות.

 

אחת מן הבעיות עם המצב שנוצר עד לעדכונים האחרונים לחוק, היא שבשוק חופשי ותחרותי, מי שזכו במכרזים היו החברות שהציעו את המחיר הכי נמוך. כך, גם חברות קבלן שרצו להעניק לעובדיהן תנאים ותשלום ראויים, התקשו לעשות זאת ולשמור על רווחיות מחד ותחרותיות מאידך. מי ששילמו בסופו של דבר את מחיר התחרות בשוק, היו כמובן עובדי ועובדות הקבלן. כך למשל, במקרים רבים, כדי להימנע מן הצורך להעסיק אותם בצורה ישירה, או לשפר את תנאיהם, רבים מהם פוטרו ונאלצו לחכות פרק זמן מסוים, עד שניתן יהיה לשכור אותם מחדש, או לעבור לעבוד אצל מעסיק קבלני אחר וחוזר חלילה.

 

כבר לא שקופים – השינויים שיעשו מהפכה בשוק הניקיון, השמירה והאבטחה

מצב זה נמשך ממש עד השנים האחרונות, כאשר המחאה החברתית וגופים כגון ההסתדרות והקואליציה הארצית להעסקה ישירה שיחקו תפקיד מרכזי בהעלאת מצוקתם של עובדי הקבלן השקופים לתודעה. לאחר שנים ארוכות בהן העובדים נאלצו להתמודד מול המערכת בכוחות עצמם, סוף כל סוף זכו עובדי הקבלן לקול.

אז על מה כל המהומה? ניתן לחלק את המהפכה לשני היבטים – אחריות המעבידים וזכויות עובדי הקבלן.

 
  • אחריות המעבידים – השינוי המרכזי הוא הטלת האחריות המשפטית על תנאי עובדי הקבלן גם על מזמיני השירות. במילים אחרות, בעבר הייתה האחריות על תנאי העובדים אחריותן הבלעדית של חברות הקבלן, בעוד שחברות ששכרו את שירותיהן בחרו ללא דאגה בהצעה הכי זולה. כיום, בעקבות חוק הגברת האכיפה של דיני העבודה לעובדי קבלן, שנכנס לתוקפו ב-2012, האחריות האזרחית והפלילית לשמירה על זכויות העובד מוטלת על מזמיני השירות. באופן זה, לא רק שמעסיקי עובדי קבלן לא יכולים עוד לדרוש מחברות הקבלן הצעות מחיר נמוכות, אלא שיש להן אינטרס אישי לוודא כי עובדי הקבלן זוכים לתנאים ראויים.

  • זכויות עובדי הקבלן – בהיבט המעשי נכנסו לתוקפם ב-2014 שני צווים: "צו הרחבה בענף השמירה 2014" ו"צו הרחבה בענף הניקיון 2014". צווים אלה, עליהם חתום שר הכלכלה, נפתלי בנט, החילו את ההסכמים הקיבוציים שנחתמו בין הסתדרות העובדים הכללים לארגונים הארציים המייצגים את עובדי הניקיון, השמירה והאבטחה, על כלל העובדים בתחומים אלה במגזר הפרטי. צווים אלה מסדירים, למעשה, את זכויותיהם של עובדי הקבלן וקובעים רף מסוים, בו מחויבים מעסיקים לעמוד, לפי חוק. בין הנושאים המוסדרים בצו – מספר שעות העבודה, התשלום המינימלי בגינן, שעות נוספות, הפרשות לקרנות פנסיה וקופות גמל, מועד התשלום ועוד.

 

המרוויחים והמפסידים משיפור התנאים של עובדי הקבלן

לאור החקיקה החדשה והאכיפה המוגברת יש בשוק תחושה של החלפת עידן. חלפו הימים בהם הייתה העסקת הקבלן תחום פרוץ. ניתן לראות זאת במחירים המוגשים במכרזים לשירותי ניקיון ואבטחה. כמו כן, ניתן לראות זאת בהתעוררות שחלה בקרב מעסיקים, אשר בעבר ראו רק את השורה התחתונה – גובה התשלום. כיום יותר ויותר מהם נוקטים בצעדים משמעותיים על מנת לוודא כי חברות הקבלן אכן מעניקות לעובדים את מלוא זכויותיהם ומשלמות להם כחוק. לא כולן מרוצות מן הדאגה החדשה ומן העלויות הנוספות. כמה מהם אף התבטאו ופעלו נגד המהלכים האחרונים, אך ללא הועיל.

 

המרוויחים הראשונים והמתבקשים מן השינויים בענף הם כמובן עובדי הקבלן עצמם. אבל מסתבר שלא רק הם מברכים על השינוי. כך למשל, ישנן חברות קבלן שדווקא מרוצות מכך שהחוק מסדיר את זכויות עובדיהן ומונע ממזמיני השירות לדרוש מחירים נמוכים יותר ויותר, עד כדי חוסר יכולת לשלם משכורות ולתחזק את עצמן, שלא לומר לשמור על רווחיות. אלה נאלצו לעתים לוותר מראש על מכרזים, ואף לאבד מכרזים קיימים לטובת חברות אחרות שלא בחלו מלנקוט בשיטות מפוקפקות.

 

כך, למשל, לדברי אבנר בן אריה מחברת "צוות 3", "שינויי החקיקה מן השנים האחרונות התקבלו אצלנו בברכה. בכל מקרה, הם עולים בקנה אחד עם ערכי היסוד של 'צוות 3', בהם דגלנו גם בעבר. מבחינה זאת, לא מדובר מבחינתנו בחדשות". ובכל זאת, כשהוא נשאל על כך, מוסיף אבנר שלהגברת האכיפה וצווי ההרחבה יש השפעה מורגשת על השוק, אלא שגם עליה הוא מברך: "חלו שינויים בשוק, כמובן. אי אפשר לנקוט בצעדים כאלה מבלי שתהיה לכך השפעה. אבל מבחינתנו, אנו מברכים גם על התמורות בקהל לקוחותינו. מי שממשיכים לחפש רק את הצעות המחיר הנמוכות, מחפשים חברות אחרות לעבוד אתן. מצד שני, חברות אחרות, שחשוב להן להשקיע מעט יותר ולדעת שגם עובדי הקבלן שלהן נהנים מזכויות ומיחס הוגן, דווקא שמחות לבוא אתנו בהתקשרות. העובדה שרק בשנה שעברה, עם כל השינויים בחוק, הפעילות שלנו גדלה ב-50 מיליון שקל מדברת בעד עצמה". בסופו של דבר מסכם אבנר, "כל חברה שרוצה לצעוד עם הזמנים ולשגשג, תוך הגנה על זכויותיהם של עובדיה, צריכה לאמץ את השינויים".

 
 




שתפ/י את הכתבה




תגיות:
Script
שינוי גודל פונט